8 Μάι, 2015

Posted in Λευκάδα, Περιβάλλον, Πολιτική

Απόψεις για το σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης του Δήμου Λευκάδας

1406917112874

Αν δούμε λίγο διαχρονικά τις αναπτυξιακές προσπάθειες στο νησί μας θα παρατηρήσουμε τα εξής σημαντικά :

  1. Από τη δεκαετία του 80 ξεκινώντας η Λευκάδα γνώρισε τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης από οποιοδήποτε άλλο νομό της Ελλάδας και από ένα νησί με φτωχό πληθυσμό εξελίχθηκε σε ένα νησί  με εισόδημα αρκετά πάνω από το μέσο ελληνικό κατά κεφαλήν εισόδημα με κύρια πηγή τον τουρισμό.
  2. Αυτό έγινε κατορθωτό, παρότι τα έργα υποδομής (δημόσιες επενδύσεις) είναι από τα φτωχότερα από οποιοδήποτε άλλο νησί της περιφέρειάς μας, χάριν κυρίως της φήμης του ανεκτίμητου φυσικού περιβάλλοντος του νησιού, και της άοκνης προσπάθειας του λαού της, για πρόοδο, αλλά εις βάρος της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής. Δηλαδή η Λευκάδα απέκτησε ανταγωνιστικό τουριστικό πλεονέκτημα ακριβώς λόγω της έλλειψης μαζικών και φαραωνικών ιδιωτικών επεμβάσεων στο φυσικό της περιβάλλον που έμεινε σχεδόν αναλλοίωτο σε σχέση με τα άλλα ανταγωνιστικά νησιά και μπόρεσε να ανεβάσει το μέσο επίπεδο διαβίωσης του πληθυσμού της επειδή οι ιδιωτικές επενδύσεις ήταν μικρές και μπορούσαν να γίνουν από τους ίδιους τους Λευκαδίτες και όχι από πολυεθνικούς γίγαντες.
  3. Η κατάσταση αυτή έχει φτάσει στα όρια της , από τη στιγμή που άνοιξε η Εγνατία οδός και αναμένεται να παραδοθεί η Ιόνια οδός, αφού οι δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές (δρόμοι, λιμάνια, νερό, οργάνωση παραλιών, καθαριότητα, εκπαίδευση στο τουριστικό προϊόν κ.α. ) δεν επαρκούν για να καλύψουν το συνεχώς αυξανόμενο αναμενόμενο  τουριστικό κύμα.

Έτσι λοιπόν σωστά ο Δήμος Λευκάδας βάζει σε δημόσιο διάλογο ένα σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης  με σκοπό να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και να προετοιμαστούμε κατάλληλα.

Οι άξονες της ήπιας, αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης πρέπει να συνεχιστούν και να συνδυαστούν με νέες παρεμβάσεις κυρίως στο τομέα των υποδομών (εκπαίδευση , δρόμοι, καθαριότητα, χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων  κλ.π) ώστε το παραγόμενο εισόδημα να μένει κατά κύριο λόγο στο τόπο μας και το φυσικό περιβάλλον να διατηρείτε ως «κόρη οφθαλμού».

Εσωτερικά υπάρχει μια ανισορροπία ανάπτυξης μεταξύ ανατολικής και δυτικής Λευκάδας και μια άλλη μεταξύ παραθαλάσσιας και ορεινής, οι οποία πρέπει να αμβλυνθεί δίνοντας βάρος στις επενδύσεις στην ορεινή και δυτική Λευκάδα, η οποία συγκεντρώνει και τις φυσικές υποδομές για φιλοξενία μεγάλου τουριστικού ρεύματος (Πόρτο κατσίκι, Βασιλική, Εγκρεμνοί, Λευκάτας, Γιαλός κλ.π). Στο κόλπο της Βασιλικής και προς τη πλευρά της Πόντης και της Νηράς  μπορεί να γίνει ένα λιμάνι που θα εξυπηρετεί μεγάλα πλοία και κρουαζιερόπλοια, μόνο  όμως αν συνδυαστεί με ένα δυτικό οδικό άξονα προς τη πόλη της Λευκάδας και βελτιωμένους κάθετους δρόμους σε παραλίες οργανωμένες, μαζί με τον εγκάρσιο οδικό άξονα του νησιού μπορεί να απογιώσει το νησί από άποψης ποιοτικού τουρισμού . Αυτό το πολλαπλό έργο θα αποκαταστήσει την περίφημη από τα προιστορικά χρόνια θαλάσσια διαδρομή Αιγαίο – Λευκάτας  – Ιταλία και θα μετατρέψει τη Λευκάδα σε νησί με λιμάνι (που δεν έχει σήμερα), το οποίο θα συνδέεται με την Εγνατία και την Ιόνιο οδό.

Οι παρατηρήσεις μας στα αναγραφόμενα στο επίσημο σχέδιο του Δήμου

  1. Έχει ξεχαστεί από τα τοπικά προϊόντα το θυμαρίσιο μέλι της Νοτιοδυτικής Λευκάδας
  2. Το Κ.Δ.Β.Μ. του Δήμου όλο το χειμώνα και κάθε χειμώνα πρέπει να εκπαιδεύει υποχρεωτικά όσους ασχολούνται με τον τουρισμό σε όλες τις μορφές του.
  3. Σηματοδότηση και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων του νησιού και συνέχιση των ανασκαφών όπου υπάρχουν ενδείξεις. Το παράδειγμα του Αγίου Νικολάου στη Νηρά είναι σημαντικό και η ανασκαφή στο Αθάνι.
  4. Το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας και ιδιαίτερα η προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος στις δυτικές παραλίες από τα διερχόμενα πλοία.
  5. Από τον κατάλογο των προς υπαγωγή σε παραδοσιακούς οικισμούς λείπουν τα χωριά Δράγανο και Πανοχώρι, το παλιό Κομηλιό και τα χωριά των Ηνωμένων πολιτειών, από τα οποία πολλά έχουν μείνει αναλλοίωτα στο χρόνο να θυμίζουν άλλες εποχές.
  6. Αποκατάσταση των παλιών μονοπατιών στη νοτιοδυτική Λευκάδα (Πόντη – Αθάνι, Γιαλός Αθάνι, Δράγανο – Κομηλίο – παραλία κ.α)
  7. Υπογειοποίηση του δικτυου της ΔΕΗ δεν χρειάζεται μόνο στη πόλη αλλά και στους οικισμούς Καρυώτες, Δράγανο και Αθάνι
  8. ¨Ένας ποδηλατόδρομος – πεζόδρομος μπορεί να γίνει από τα όρια του Κομηλιού ως τη διασταύρωση του δρόμου με την παραλία εγκρεμνοί.
  9. Ανασκαφές για την Ομηρική Ιθάκη πρέπει να γίνουν και στα όρια του Αγίου Πέτρου όπου υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις αρχαίου οχυρωμένου οικισμού
  10. Αξιοποίηση και ανάδειξη των γερμανικών σπιτιών πάνω από τον Άγιο Πέτρο και του Ιταλικού παρατηρητηρίου στο Δράγανο σαν ιστορικών μνημείων
  11. Ο αθλητικός τουρισμός έχει ανάγκη από τη συντήρηση των παλαιών και κατασκευή νέων γηπέδων κυρίως ποδοσφαίρου σε συνδυασμό με τουριστικές υποδομές (Π.χ. ο Άγιος Πέτρος με το γήπεδό του μπορεί και λόγω κλίματος να εξελιχθεί σε κέντρο προετοιμασίας ομάδων)
  12. Έχει ξεχαστεί η αναφορά στη γιορτή μελιού του Δραγάνου
  13. Το εντυπωσιακότερο σημείο θέασης σε όλη τη Δυτική πλευρά βρίσκεται στη θέση βίγλα πάνω από το Πανοχώρι Δραγάνου το οποίο αποτελεί και την υψηλότερη κορυφή με θέα στις δυτικές παραλίες
  14. Τουαλέτες, νερό, ναυαγοσώστες, αλλαξιέρες και καθαριότητα σε όλες τις δυτικές παραλίες
  15. Ανάπτυξη τουριστικών εφαρμογών  για tablets και κινητά τηλέφωνα με σκοπό την καθοδήσηση του τουρίστα στα σημεία ενδιαφέροντος
  16. Οργάνωση των ΣΑΠΦΕΙΩΝ κάθε χρόνο και δημιουργία ανοικτού θεάτρου στη χερσόνησο Λευκάτα γι’ αυτό το σκοπό
  17. Συνεργασία με τη μητρόπολη για τον μοναστηριακό τουρισμό
  18. Ενίσχυση του μαθητικού τουρισμού μέσω του Κ.Π.Ε. Σφακιωτών μα περιηγήσεις σε όλο το νησί
  19. Ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής και διασύνδεσης της με τον τουρισμό και της επιστροφής της νεολαίας στο νησί
  20. Οργάνωση και αποτύπωση πολιτιστικών διαδρομών στο νησί.